MOTTO

"Powiadają przecie:
nie dla bryndzy bryndza
nie dla wełny wełna
ani pieniądz nie dla pieniądza".
(St. Wincenz "Na wysokiej połoninie")

Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 17 czerwca 2013

"Tak młodo jak dziś nigdy się już nie spotkamy"*

Pani Irena Santor zaśpiewała dzisiaj podczas jubileuszowego koncertu w Opolu, że kręci ją ten świat i chciałaby wiedzieć, co jest za zakrętem. Autorem słów piosenki jest Wojciech Młynarski.
Właśnie Stan Borys śpiewa "Jaskółkę uwięzioną", zapewne na cześć pamięci Mojego Brata, który był jego i piosenki fanem. Niesamowity jest ten jubileuszowy koncert Krajowego Festiwali Piosenki Polskiej w Opolu. Piosenki i wykonawcy z całego mojego życia i jeden rok więcej ;). Pani Krystyna Loska powiedziała, że debiutowała w Opolu nie tak dawno temu, bo w 64 roku... No, Rebeka Ewy Demarczyk (tekst Andrzeja Własta) w wykonaniu Marka Dyjaka! W pierwszej części śpiewała Maryla Rodowicz i Michał Bajor, no i oczywiście wielu innych wykonawców. Przed moimi oczami przewijają się obrazy z całego mojego życia - te z dzieciństwa, lat chmurnych i durnych, dojrzalszych i nieodległych. Dziwne, że z każdą piosenką kojarzą mi się konkretne wydarzenia i to zdecydowanie różne z siedzeniem przed telewizorem.
Lata 80. Grzegorz Turnau, który niegdyś mówił, że fascynacją jego życia zawsze był Marek Grechuta. Przepiękna scenografia. Klasyka polskiej piosenki. Zdziwiło mnie, gdy wykonawcy pierwszego dnia, by rozgrzać atmosferę pytali publiczność, jak się bawi? Dla mnie piosenka to przeżycie ze sfery duchowej. Lata 90. i wiek obecny wrzucone zostały do jednego worka. Pewnie. Przecież nawet Duża Mała Dziewczynka stwierdziła, że piosenka Feela jest stara jak świat.
Nasze spotkania muzyczne, które przybrały obecny kształt wiele lat temu, mają w sobie pierwiastek festiwalu, koncertu, fiesty, święta i uczty. Pewnie można powiedzieć, że mnie bawią, ale zdecydowanie inaczej, niż mieli na myśl ci, co pierwszego dnia pytali o to w Opolu swoją publiczność. Kiedy się ma świadomość tytułowego zdania, zabawa musi być z tych z głębią.


*Tomasz Wołek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz